Case Study:
Global leveranskontroll med GPS-sändare monterade på ”tunga maskiner”
Uppdragsgivare:
Tillverkande företag i Sverige, representerade ”worldwide”
Syfte:
Att kunna spåra och övervaka leveransen av maskiner, leveransen tar oftast mer än 6 månader, ibland 2 år.
Behovet
Det tillverkande företaget levererar ungefär 1500 maskiner årligen, de flesta väger mer än 20 ton. Trots den massiva storleken tappas maskiner bort med dyra kundförseningar som följd. Leveransförseningar, leveransförfrågningar och en osäkerhet från både kunder men också internt om var leveransen befinner sig driver mycket kostsam kommunikation.
Lägg därtill problematiken med tidsdifferenser för företag som bedriver exporthandel så förstår man att informationen kring leveranserna måste finnas tillgänglig på ett ställe, dag som natt, dygnet runt, året runt.
Företagets specifika krav;
- Att, kunna spåra maskinleveranser när dessa transporteras till kunder.
- Kund unik inloggning för att kunna följa sin egen leverans
- Kundcenter i respektive land skall kunna spåra alla sina leveranser, de skall alltid ha svar till beställaren.
- Integration av företagsdata kring leveransern
- Diverse filtreringsmöjligheter
- Automatiserade larm om en leverans står still för läge på samma ställe för detektion av ”slow-movers” – Något har gått fel i leveransen.
- Ett retursystem för att kunna återanvända GPS-sändaren till flera leveransuppdrag. [om-märkning, uppladdning av batterier e.t.c]
Utmaningen
Positionering av maskiner i + 200 länder kräver speciella SIM-korts avtal, GPS-enhet som skall klara 6-8 månader i autonom drift. Stabil montering som skall vara möjlig att ta bort utan åverkan på maskinerna.
GPSLogik AB föreslog ATX GPS-tracker utrustad med globala SIM-kort och starka neodymmagneter för montaget.
Lösning
Enhet: ATX asset tracker
Enheten är IP65-klassad, vattentät och drivs med 2 st standardbatterier. Enheterna är inställda på att skicka meddelanden var 4:e timme. Batteritiden är med denna konfiguration 6-8 månader.
Enheten monteras i maskinen och paras ihop med maskinens modell, serienummer och leveranstid.
Ett anpassat användardgränssnitt skapades för att användarna lätt skall kunna söka upp just den maskin eller de maskiner de är intresserade av. Datan går också att göra tillgänglig för kund – denna får ett meddelande när leverans sker till sista terminal.
Ikoner och symboler visar direkt vilken status enheten har. Har den stått still länge? Är den försenad? Har den nyss ankommit hamn?
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]